Runningtherapie

Wil je je weer energiek genoeg voelen om problemen het hoofd te bieden? Wil je meer balans vinden? Wil je meer zelfvertrouwen voelen?  Wil je je rustiger voelen in je hoofd? Kom in beweging…!

"Een reis van duizend kilometer begint met de eerste stap” LAO-TSE

Voor wie?

Runningtherapie is voor iedereen die op een gezonde manier zijn of haar lichamelijke en psychische conditie wil verbeteren. En vooral bij de volgende klachten.

- Stress of Burn out
- Depressie
- Angst- en paniekstoornissen
- Overgewicht
- Vermoeidheidsklachten
- Slaapproblemen
- Lusteloosheid
- Slechte lichamelijke conditie

Runningtherapie is het inzetten van hardlopen onder begeleiding van een runningtherapeut  voor mensen met stress gerelateerde klachten of om stress juist te voorkomen. Het helpt ook bij  concentratiestoornissen, rug-, nek – en schouderklachten. 
Het gaat vooral om het plezier in lopen en de succeservaring, niet om de prestatie. Om deel te nemen aan runningtherapie hoef je geen ervaring te hebben met hardlopen. Soms is het beter om eerst met wandelen te beginnen, wanneer hardlopen (nog) niet mogelijk is, bijvoorbeeld door overgewicht.


Waarom Runningtherapie?

In onze moderne maatschappij hebben veel mensen last van stress-gerelateerde klachten De druk om te presteren is hoog. Als je voor een langere periode jezelf overbelast, ontwikkel je klachten van fysieke en psychische aard. Bij de behandeling van psychische klachten maken mensen vaak gebruik van medicijnen, zoals antidepressiva. Daarnaast krijg je soms een vorm van therapie, bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie.
Runningtherapie kan de behandeling positief ondersteunen. Medicatie kan worden verminderd of zelfs gestopt. 


Wat doet Runningtherapie?

Runningtherapie werkt onder meer doordat mensen een positiever zelfbeeld ontwikkelen, meer zelfvertrouwen en het gevoel krijgen zelf grip op hun situatie te krijgen. Buiten bewegen, vooral hardlopen maakt je krachtiger. Je voelt de balans terugkeren tussen lichaam en geest. Combineer dit met een ontspannen ademhaling en ervaar daardoor rust in je lichaam en hoofd. Dit maakt dat je weer kunt herstellen. Door de combinatie van rust en inspanning word je je vermoeidheid en spanningen weer de baas. Je zult merken dat je meer energie krijgt en dat concentreren, focussen je weer beter afgaat.
Je kunt letterlijk de stress uit je lijf lopen

Runningtherapie heeft sinds 2010 een plaats in de Multidisciplinaire richtlijn Depressie en NHG-standaard als ‘steunende en structurerende interventie’ en wordt vergoed door enkele verzekeraars. Op dit moment alleen bij ONVZ en De Friesland, uit de aanvullende vergoeding!

Soms vergoedt de werkgever de kosten (gedeeltelijk) als runningtherapie onderdeel is van je re-integratietraject om terug in het werk te komen. Soms mag je het financieren uit je persoonsgebonden scholingsbudget. Je kan het altijd overleggen met je werkgever.

Mocht je twijfelen of runningtherapie geschikt voor je is bespreek het dan met je huisarts.

Ik ben opgeleid tot runningtherapeut door Bram Bakker, Koen de Jong, Ivo Spanjersberg en Simon van Woerkom. Ik ben lid van de Stichting Runningtherapie Nederland.