Ademhalings- en spanningsklachten

Ademhalingsklachten en angst en paniekstoornissen.

Voel je je vaak gejaagd en snel vermoeid? Zucht of gaap je veel? Heb je veel last van hartkloppingen en gespannen nek en schouderspieren?
Zittend op een stoel ademen veel mensen in een zeer hoge frequentie, alsof ze hard tegen de wind in aan het fietsen zijn. Dit kost lichamelijk en geestelijk veel energie. Je raakt hierdoor snel vermoeid. Je kunt je vaak niet meer zo goed concentreren. Voortdurend snel ademen leidt tot veel fysieke klachten. Een snelle of hoge ademhaling zorgt voor spanning in je lijf, zoals bijvoorbeeld in nek en schouders.  Vaak ontstaan er ook andere klachten door een ontregelde ademhaling.

Ademen doen we eigenlijk onbewust, we staan er nooit bij stil. Soms gaat ademhalen niet meer vanzelf door bijvoorbeeld benauwdheid door allergie, astma, longafwijkingen, stress of pijn. Het lichaam raakt uit balans en wanneer dit lang duurt kun je in een vicieuze cirkel belanden.
Ik kan  je helpen om de controle over jezelf weer terug te krijgen en ontspanning in geest en lichaam te ervaren.

Spanningsklachten

Moet je te veel van jezelf? Ga je vaak over je eigen grenzen heen? Slaap je slecht? Gaan je gedachtes met je op de loop?
Lichaamsklachten als gevolg van stress, burn-out, slaapproblemen, angst- en paniekstoornissen, hyperventilatie en depressie hangen ook samen met je geestelijke conditie. 

Bij hoofdpijn en spanningsklachten is er naast een hoge en snelle ademhaling meestal ook sprake van een te hoge spanning in de nek-, schouder- en/of rugspieren. Deze verhoogde spierspanning kan veroorzaakt worden door stress, maar bijvoorbeeld ook door een belastende werkhouding

Je leert je klachten herkennen en hoe je deze spanning kunt beïnvloeden. Door ontspannings-, ademhalings en aandachtsoefeningen of mindfulness voel je wat dat voor je lichaam betekent en hoe je  er gunstig mee om kan gaan.
Het gaat daarbij niet alleen om ontspanning in rust maar ook tijdens al je dagelijkse activiteiten.