Slaapchallenge 11 - 17 januari 2021 geïnspireerd op "De Hellweek" en "Miracle Morning"

11-01-2021 - Marlous Wijffels

Als slaapoefentherapeut en ook als mens, met in deze bijzondere rare tijd goede en soms ook minder goede nachten, een ware uitdaging om vanmorgen, als niet zo'n vroege opstaner, om 5.00 klaar te zitten voor de challenge op Instagram van Dokter Juriaan. Een week lang om 5.00 opstaan en om 22.00 naar bed; inzichten, inspiratie opdoen en ervaren van verschillende experts. De kracht van ochtendrituelen.
Hoe ziet jou ochtend- en avondritueel eruit?

Avondritueel van Mark Schadenberg,"Van slaapwandeling naar droomleven":
20-20-20, dwz 20 min to do(lampen dimmen, to do lijst, ontbijt en kleding klaar leggen); 20 minuten persoonlijke hygiëne; 20 minuten slowdownen (stretchen, mediteren, ademhalingsoefening of lezen). Dit alles zonder telefoon of laptop!

Erik Betrand Larssen, auteur van "De Hellweek".

De ochtend starten met SAVERS heeft een enorm effect op je mentale en fysieke welzijn. Als je een "Hellweek" kunt aangaan en zo uit je comfortzone stappen, kun je alles veranderen volgens Larssen. Elke dag stel je je een doel.

Maandag   :Hoe kun je je gewoontes veranderen? Wat werkt en wat niet? Wat wil je continueren? Hoe kun je het veranderen? In werk, prive/relatie, gezondheid.

Dinsdag    :Hoe verander je je focus?
Open kunnen zijn met ongemakkelijke/moeilijke gevoelens, zodat je daar kunt blijven en niet steeds iets hoeft te gaan doen om daar zo snel mogelijk vandaan te komen.
Sluit je ogen en zeg...er is een gevoel van...en als ik dat doe dan merk ik... en dan niets te doen. (Dokter Juriaan)
Een prachtig boek: De 7 geheimen van de schildpad en het geheim om rustig te blijven. wat er ook gebeurt. "De dingen aanschouwen zonder ze te willen bezitten, dat is de weg van de rust".

Woensdag :Hoe organiseer je je tijd/timemanagement.
Tijd heeft te maken met keuzes durven maken. Wat/welke waarde is belangrijk in jou leven en hoe wil je dit vormgeven in jou leven?
Hoe je je dag begint, vanuit rust, of meteen met al je schermpjes open en je to do lijst bepaalt je dag en vaak ook je nacht. Wanneer je door de dag racet, zit je als je in je bedje stapt nog hoog in de adrenaline, lig je te stuiteren in je bed en kan het je (in)slapen bemoeilijken.
"Luisteren met volle aandacht is het beste cadeau wat je iemand kunt geven". Jonathan Lemann. Op deze manier neem je tijd voor de ander en ook voor jezelf. Dat geeft rust en ruimte.

Donderdag: Stap uit je comfortzone en/of doe iets waar je bang voor bent, om een beter versie van jezelf te zijn.
1. Hoe kun je in deze rare tijd je immuniteit op peil houden en aan je leefstijl werken (slapen, bewegen, voeding en ontspanning) Door bijv de ochtend te beginnen met een korte beweegchallenge met jezelf. Kan al in 1 minuut/7 minuten of 10 en je een succeservaring geven.Touwtje springen, houlahoupen, of een ander simpel idee waarvoor je niet naar de sportschool hoeft en de lat niet hoog hoeft te leggen.
Sta op zonder "snoozen"- voel hoe je je voelt - doe je eigen korte challenge - en voel hoe je je daarna voelt. Begin positief en energiek je dag.
Zie ook inspirerende ideeën van Lienke de Jong

2. Met een (overwegend) plantaardig dieet kunnen patiënten met reuma, diabetes of aderverkalking zichzelf gezond(er) eten.( mijn uitdaging vandaag alleen eten op plantaardige basis, gekoppeld aan periodiek vasten)
Twee belangrijke voordelen van periodiek vasten, via een vast tijdsbestek,  boven een crashdieet. De stofwisseling wordt aangetast door crashdieeten en medicatie. Een verstoorde balans kan obesitas veroorzaken. Periodiek vasten vertraagt de stofwisseling juist niet, maar stimuleert deze.
Een ex-crashdieëter moet 25% minder calorieën eten om op gewicht te blijven dan iemand met hetzelfde gewicht die geen dieet gevolgd heeft. Dit kan 6 maanden tot 6 jaar duren.
Periodiek vasten kan bij mensen met DM2, je lichaam weer gevoeliger voor insuline maken, zodat je bloedsuikerspiegel niet zo keldert en je niet in een 'hypo' schiet. Van vasten ga je je opgeslagen reserves ( opgeslagen suikervoorraad in je spieren) en je opgeslagen vet verbranden en ruim je op en val je gemakkelijker af. Bron: Jacqui van Kemenade, huisarts en leefstijldeskundige.

Vrijdag     :Hoe rust/herstel je? Dag van rust, ruimte, leegte, stilte of ontspanning.
De neiging bestaat om te blijven doen om te voldoen. Je bestaansrecht is om er te mogen zijn, daar hoef je niets voor te doen. "Je weet pas wat het is om te bewegen, als je ook stil kunt staan". Nieuwsgierig zijn met liefde en compassie naar de volgende stap, zonder dat het succesvol hoeft te zijn. "Verhalen"(verplichtingen) van anderen en je eigen "Monkey mind" door je heen laten gaan, zonder er iets mee te doen. En dan pas beslissen wat je wil.

Zaterdag  :Innerlijke dialoog. Hoe praat je met jezelf? Jij beslist wat je denkt en hoe je denkt. Dit beïnvloed hoe je je voelt, hoe je je gedraagt en je dag in gaat. What's the right mindset for you?
"Waar haal je erkenning en waardering vandaan? Bij wie? Welke prijs betaal je daarvoor? Waarin erken en waardeer je jezelf nog niet?
Ontsla je anderen hiervan, dan creer je een ongelooflijk gevoel van vrijheid, wat vertrouwen en zelfwaardering geeft." (Juriaan)

Zondag    :Reflecteer en zet het in perspectief
"Je kunt niet je zelf vinden, er achter komen wat je wil of wat je verlangen is als je de dag begint met naar buiten gericht zijn met alle afleidingen van telefoon ed. "Wakker worden op de verkeerde snelweg." Door de wereld nog even uit te laten staan, kun je de omgeving veranderen, zonder dat de omgeving zelf verandert. Door vaste routine waar binnnen je eigen vrijheid pakt en zelf inkleurt, kun je beter eigen doelen en intensie bepalen en daarbij dichter bij jezelf blijven en geeft het enenergie in wat echt belangrijk is en het maken van keuzes helderder is." Tabe Ido

Tips van Larssen als het moeilijk wordt in deze hellweek om vol te houden:
-Stel je zelf de vraag waarom doe ik dit? Waarom wil ik een betere versie van mezelf worden? Hoe kan ik me voelen, als ik dit slechts 20 minuten doe? Hoe zal ik me vanavond voelen?
-Wat doe je na een slechte nacht? Ga zonodig om 10.00 even terug naar bed. Na een paar dagen stabiliseert deze ochtend routine. Stel jezelf de vraag is dit echt zo zwaar om 1 week te doen?

SAVERS: Neem als uitgangspunt 10 minuten voor elk onderdeel.

S van stilte:         mediteren
A van affirmatie:  ik voel me fit, ik ben dankbaar voor..., Ik ben sterk, krachtig, liefdevol, in balans, gelukkig, gezond en volmaakt. (Robert Bridgeman)
V van visualiseren van je verlangens
E van exercise:     oefeningen doen, Tai Chi, wandelen, bewegen, rennen
R van read:          boek lezen
S van schrijven:    Schrijf je inzichten op. Wat ben je gewend en wat helpt? Gebruik zo min mogelijk social media en TV

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!