Hoe ga je om met onrust ten tijde van Corona???

30-03-2020 - Marlous Wijffels

Het is vrijdag de 13e, het verzorgingshuis van mijn moeder gaat op slot. Twee collega's blijken Corona te hebben en 1 jong patiëntje van een collega ligt op de IC. Ik ben om en ga op zoek naar andere wegen van behandelen dan face to face op de praktijk.

Op maandag de 16e ontdek ik Clickdoc, een AVGproof video belprogramma en werk er sindsdien naar tevredenheid mee. Ook zijn de door mij behandelde mensen blij en/of verrast wat er via Clickdoc allemaal ook mogelijk is. Als klap op de vuurpijl vergoeden ook de Zorgverzekeraars ten tijde van Corona  de video belbehandelingen via Clickdoc. Fijn om weer een werkdoel te hebben, mensen met klachten een behandeling kunnen aanbieden of kunnen continueren en met alle zorgverleners die zo zijn gaan werken, zorgen dat de druk op de huisartsenposten niet nog groter wordt.

1.Iedereen heeft een andere manier van met onrust, stress en of angst om te gaan. De één gaat hamsteren,  de ander veel klagen, raakt verlamd door de situatie, gaat nieuwskleven en zapt van ene naar andere nieuwsmedium, keihard werken of vele andere mogelijkheden. Ook wegwuiven, wat kan mij gebeuren met Corona kan een manier zijn van met angst of onrust te dealen. Het één is niet beter dan het andere. De neiging bestaat door te schieten in 1 dominante reactie en dan juist angst te krijgen. Bij angst of onrust: Kom in beweging met een ingewikkelde fysieke opdracht, bijvoorbeeld iets met balans.
Tik met je rechter hand je linker knie aan, met je linker hand je rechter knie, vervolgens raak je met je rechter hand je linker hiel aan en met je linker hand je rechter hiel en doe dat 1 minuut.

2.Deze tijd met al deze veranderingen vraagt om veerkracht en flexibiliteit om om te kunnen gaan met minder controle. Zoek afwisseling in hoe je met onrust, angst of stress om gaat en blijf niet in 1 strategie hangen. Door alleen maar anderen te helpen, geen rust voor jezelf te vinden, overprikkeld te raken door het vele nieuws.

3.Bescherm jezelf tegen het nieuws, ipv slaaf te worden van het nieuws. Neem 1 voor jou betrouwbare nieuwsbron en volg dit 1 - 2 keer per dag.

4.Zoek afleiding, dit verlicht de spanning. In plaats van op gevaar/nieuws te focussen. Door bewegen, (online) verbinding te zoeken met anderen. Treedt bijvoorbeeld binnen in de wereld van Zoom en er gaat een wereld voor je open, door online lessen te volgen o.a. in Tai Chi, Mindfulness/meditatie, fotografie of gitaar spelen etc.
Volg een virtual museumtour. Of wandel virtueel met natuurmonumenten.
Abnormale tijden vragen om "abnormaal doen", ipv een simpele pasta een ingewikkeld gerecht maken.
Begin je dag met een muzikale energieboost van 2 jonge Italiaanse muzikanten in quarantaine of de Italiaanse muzikant, saxofonist in Rome, Fabio Marziali, die elke dag een concert geeft vanuit zijn raam sinds de lock down daar met mooie Cornona boodschappen aan iedereen.

5.Flexibiliteit en omgaan met minder controle door ander scenario, dat het langer kan gaan duren dan 6 april/juni. Koken met andere ingrediënten omdat het schap leeg is. Dag anders indelen omdat je thuis werkt en leeft met partner/gezin in dezelfde ruimte.
Zoek ritme en breng structuur aan, zodat je op die vlakken wel controle hebt. Dat verhoogt de mentale weerbaarheid.
Plan je dag qua werk als je dat hebt en privé, in wat moet gebeuren en ontspanning. Vaste tijden opstaan en naar bed gaan (bevordert ook je slaap), douchen, ontbijten in het lente daglicht, eten, werken, bewegen, (online) hobbie.

6.Houdt betekenis door doelen te stellen al is het maar voor 1 uur. Bijvoorbeeld je spierkracht behouden/trainen en eindelijk eens aan die buikspieroefeningen toe te komen, mediteren via apps, hobbie, gezond eten.
Neem eind van de dag een half uur de tijd, waar je je zorgen om maakt en bedenk daarna hoe je de rest van de avond relaxt kunt laten verlopen. Ook om je nachtrust gunstig te bevorderen.
Wat kun je doen om deze dag waardevol te maken?

7.Zoek verbinding met anderen. Beeldbellen met 1 of meerderen tegelijk alsof je borrelt of samen koffie drinkt op afstand. Liefdevol nadenken over mensen die je lief zijn. Welke mensen inspireren je, doen je lachen of kun je goed mee samen werken?

Heb jij ook een goed idee? Deel het hier.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!