Internationale Dag van de Slaap "Good Sleep is a Reachable Dream"

11-03-2016 - Marlous Wijffels

 

is wereldwijd het thema van de Internationale Dag van de Slaap op 18 maart. Een dag om extra bewustzijn te creëren en aandacht te vestigen op het gigantische bestaan van de vele slaapproblemen. Wordt bewust van het belang van slaap voor de gezondheid en herstel van lichaam en brein!

Goed slapen verbetert je stemming, je werk-, studie- en sportprestaties.
Bij veel depressies is slecht slapen een belangrijke oorzaak. Zelfs zo dat onderzoekers zich afvragen, of bij depressies niet beter eerst gewerkt kan worden aan een beter slaappatroon, in plaats van eerst aan de depressie zelf.
Een gezonde slaap is een van de belangrijke pijlers van gezondheid, naast goede voeding en voldoende beweging. Toch besteden we er door ons luidruchtig 24/7 bestaan er vaak weinig (voorbereidings) tijd aan.

Wereldwijd is er gaandeweg een bewustzijnsverschuiving naast de vele drukte in ons leven naar rust en stilte. Zo zie je in veel landen vooral bij grote bedrijven dat er steeds meer stilte-, rust- of relaxruimtes worden gecreëerd en ook meer en meer aan mindfulness wordt gedaan. Dit om het overvolle hoofd en lichaam tot rust te brengen. Heilzaam voor het brein, algehele gezondheid en leidend tot betere werkfocus en productiviteit. Met daarnaast meer compassie voor de medemens en de wereld om ons heen.
Je kunt opnieuw energie opdoen gedurende de dag, in plaats van dat je energietank steeds verder leeg loopt, of zelfs zwaar in het rood komt. Alleen gunnen we ons daar vaak niet de tijd voor om uit het "rood" en voldoende opgeladen te blijven in ons workaholic land met op veel plaatsen te hoge werkdruk.

Even relaxen, uit de modus van constante druk iets te moeten, zie je alles weer scherper, voel je je beter, voorkom je teveel stress of burn out en het doordenderen in je bed.
Naast pauze of relaxmomenten overdag zorgt opslomen in de avonduren ervoor om tot een gezondere en diepere slaap te komen.

Doe dingen meer met aandacht en leef in het nu. Beperk je werkmail tot werktijd. Geef aandacht aan je slaap. Negeer het niet. Stel je slaap niet uit. Bouw 's avonds af in activiteiten. Zorg voor weinig variatie in bed- en opstatijden. Gebruik de nacht om te rusten en niet om actief te zijn. Richt je aandacht bijvoorbeeld op je ademhaling in plaats van op de klok of je gedachten in je hoofd.

Hoe doe jij dat? Dender je de hele dag door of zijn er ook rustmomenten en mogelijkheden als relaxplekken op en rond de werkvloer binnen jou werksituatie? Maak je daar ook gebruik van?

Ben benieuwd naar jou visie en ervaring hiermee!

Hulp nodig?

Slaapoefentherapie kan je helpen om van een goede nachtrust een haalbare droom te maken.
 https://oefentherapiezeeburg.nl/voor-wie/slaapproblemen/slaapproblemen/


 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!