Kom in beweging en geef je hersenen vaker rust!

16-10-2015 - Marlous Wijffels

In 2014 was de interessante presentatie van "Het Fitte Brein" op de Vrije Universiteit met Erik Scherder, Ard Schenk en Dick Swaab over de invloed van bewegen op lichamelijke en geestelijke gezondheid. Een aanrader!
In navolging hiervan recent een inspirerend intercollegiaal overleg over wat  bewegen doet met het brein.
Recente inzichten tonen aan dat lichaamsbeweging niet alleen belangrijk voor je lijf is, maar ook van essentieel belang voor het brein, in een tijdperk waar we meer en meer zittend uren lang doorbrengen. Wat eerst heel efficiënt leek, het steeds meer taken op  laptop, smartphone, tablet uit te voeren , blijkt heel ongezond.

Wist je dat:

- Niet/te weinig bewegen de 4e doodsoorzaak in Nederland is

- Nederlanders wereldwijd de meeste uren dagelijks zittend doorbrengen

- 7 uur sporten/bewegen per week niet genoeg op weegt, als je daarnaast de hele dag zittend doorbrengt

- Echte ontspanning ontstaat na voldoende inspanning en kan bijdragen tot een goede nachtrust

- Matig intensief bewegen een gunstig effect heeft op het verminderen van stress

- Je hersenen meer uitgerust aan het werk gaan als je tussendoor op het werk beweegt, door bijvoorbeeld wandelend te vergaderen, of voor "een lopende lunch" te gaan. Je frisser op je werk aan komt als je de auto niet te dicht voor de voordeur neer zet en jezelf uitdaagt 2 keer per dag een langer stuk te lopen.

- Eens wisselen van "omgeving" je fitter en scherper maakt met een betere concentratie. Dit leidt tot beter kunnen plannen en tot een snellere verwerking van nieuwe informatie.

- Lopen/bewegen zorgt voor een verhoogd arousal. Deze alertheid heb je nodig om op goede ideeën te komen, problemen te kunnen oplossen, om goed te kunnen onthouden en flexibel te kunnen denken.

-Niet bewegen, de hele dag achter de computer zitten, brengt vaak een energieloos, moe gevoel met zich mee. Dit komt omdat bepaalde hersengebieden die je nodig hebt om tot initiatieven te komen niet geaktiveerd worden.

Er is een cultuuromslag nodig om meer in beweging te komen gedurende de dag naast het sporten. Een ongezonde leefstijl door te veel zitten kan leiden tot ernstige nadelige gevolgen. Lichamelijk onder andere met een verhoogde kans op overgewicht, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, Diabetes type2. Dit zijn tevens verhoogde risicofactoren voor het ontstaan van dementie en het achteruitgaan van het geheugen.

In november komt er een seminar "Bewegend leren, beter leren" met betrekking tot kinderen die de hele dag op school zitten. Hoe je meer beweging op school en in de klas vorm geeft. Jong geleerd is immers oud gedaan.

Sta eens vaker op. Beweeg tijdens de vele zituren ook op je stoel.

Kom regelmatig overdag in beweging, geef je hersenen vaker rust en blijf gezond! Vind balans!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!